دادگاهی در آمریکا گوگل را به سوءاستفادهی عمدی از موقعیت انحصاری در بازار تبلیغات آنلاین محکوم کرد. لئونی برینکما، قاضی فدرال، در حکمی اعلام کرد که اقدامات ضدرقابتی گوگل، ناشران و کاربران وب را بهشکل قابل توجهی متضرر کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، در حکم دادگاه آمده: «شاکیان ثابت کردهاند که گوگل برای بیشاز یک دهه، با ادغام فنی و قراردادی سرور تبلیغاتی ناشران با صرافی تبلیغات آنلاین خود، بهصورت هدفمند اقداماتی ضدرقابتی انجام داده تا قدرت انحصاریاش را حفظ کند.»
به نقل از زومیت، وزارت دادگستری آمریکا در طول سه هفته رسیدگی، گوگل را متهم به انحصار غیرقانونی سه بازار کلیدی کرد: ابزارهای تبلیغاتی ناشران، شبکههای تبلیغاتی برای تبلیغدهندگان و صرافیهای تبلیغاتی که این معاملات را تسهیل میکنند.
وزارت دادگستری آمریکا گوگل را به «پیوند اجباری» دو سرویس کلیدیاش متهم کرد؛ اقدامی که بهگفتهی دولت، سودهای انحصاری را برای گوگل بههمراه داشته و ناشران و تبلیغدهندگان را با گزینههای محدود و کیفیت پایینتر مواجه کرده است.
در مقابل، گوگل استدلال کرده بود که تفسیر دولت از بازار، «ساختگی و غیرواقعگرایانه» است و ابزارهای این شرکت در راستای کمک به ناشران و تبلیغدهندگان طراحی شدهاند. بهادعای گوگل، هماهنگی بین این ابزارها به نفع مصرفکنندگان خواهد بود و دولت تلاش دارد در نحوهی فعالیت تجاری شرکت دخالت کند.
رأی دادگاه درحالی صادر میشود که گوگل و وزارت دادگستری آمریکا بهزودی وارد مرحلهی تعیین راهکار در پروندهی جداگانهای دربارهی سلطهی گوگل بر بازار جستوجو خواهند شد. در آن پرونده، دولت جو بایدن خواستار تفکیک سرویسهایی مانند مرورگر کروم و اجباریشدن اشتراکگذاری نتایج جستوجو توسط گوگل شده است.
۵۸۵۸