ماجرای ساده زیستی سعید جلیلی با بیرون زدن دم خروس ماشین ضدگلوله ابعاد جدیدی پیدا کرده است.
به گزارش خبرآنلاین سایت عصرایران نوشت:ابتدا رشیدی کوچی این موضوع را اعلام کرد و گفت که برای ضد گلوله کردن تیبای او، اندازه دو خودروی بنز هزینه شده است. دفتر جلیلی در واکنش اطلاعیه داد که اولا تیبا نبوده و پراید بوده و ثانیا، در سال 1389 و برای جلوگیری از ترور جلیلی ، آن هم نه به درخواست خودش که با فشار نهادهای نظارتی، فقط با 8 میلیون تومان ماشین اش را ضد گلوله کرده اند.
مجتبی ذوالنوزی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در این میان گفت که خودروی موسوم به «پراید ضدگلوله» مورد استفاده او، هزینهای بیشتر از یک خودروی بنز ضدگلوله داشته است. چیزی که بچههای حزب اللهی به کله ما میزدند این بود که آقای جلیلی پراید سوار میشود، بعد میگفتند که قالیباف فلان و فلان مسئول فلان است. هزینه پراید ضدگلوله سعید جلیلی، از یک بنز ضدگلوله بیشتر است.
وی با انتقاد از فضاسازی تبلیغاتی پیرامون استفاده از خودروی ارزانقیمت توسط جلیلی افزود: قبول دارم که این پیامی که به جامعه داده میشود مبنی بر اینکه مسئولان هم میتوانند پراید سوار شوند، ارزشمند است اما «اگر واقعا ما پراید سوار شویم».
چند نکته در این باره به ذهن متبادر می شود:
- اگر بخواهیم همانند جلیلی و منتقدانش، صرفاً روی بحث مالی موضوع تمرکز کنیم، می توانیم با خواندن این که فقط 8 میلیون تومان برای خودروی جلیلی هزینه کرده اند، از کنارش بگذریم ولی وقتی به یاد می آوریم که این 8 میلیون بی ارزش امروز، در سال 1389 خرج شده، دست به حساب می شویم که ببینیم معادل امروزی اش چقدر است؟
در میانه سال 1389 ، هر سکه بهار آزادی حدود 320 هزار تومان بود. به عبارت دیگر، با 8 میلیون تومان می شد 25 سکه تمام بهار آزادی خرید که به قیمت امروز می شود 3 میلیارد و 350 میلیون تومان ناقابل.
بنابراین، اگر به ارزش روز پول نگاه کنیم، ملبغ قابل توجهی معادل حقوق ماهانه حدود 200 کارگر می شود. پس نمی شود پشت سر این که پول چندانی خرج نشده، پنهان شد؛ خرج شده، زیاد هم خرج شده؛ این را همین عدد و رقم های مستند می گویند.
- دفتر جلیلی گفته که خود او نمی خواسته ماشین اش ضد گلوله شود ولی نهادهای نظارتی او را تحت فشار گذاشته اند و او هم زیر بار ضد گلوله شدن ماشین رفته است.
گو این که یادشان رفته در آن زمان، سعید جلیلی، دبیر عالی ترین نهاد امنیتی کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی بوده است و معلوم نیست کدام نهاد بالاتری توانسته به او فشار بیاورد تا حدی که جلیلی برغم میل باطنی اش، ماشین اش را ضد گلوله کند.
- این که مقامات ارشد کشور باید در برابر خطراتی مانند ترور باید محافظت شوند، امری بدیهی است و جلیلی نیز در آن زمان، دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و باید از او حراست می شد. سوال اینجاست که چرا از خودروهای ضدگلوله موجود استفاده نشده و از بین همه خودروها، پراید را برای ضدگلوله سازی محل هزینه جدید کرده اند؟
جواب جز این می تواند باشد؟: "هیچ خودرویی مانند پراید نمی تواند یک مقام مسوول را مردمی و ساده زیست نشان دهد ولو آن که معادل حقوق 18 سال یک کارگر را خرج تغییرات در داخل آن کنند (بر اساس برابری قیمت سکه در روز جاری و حقوق پایه کارگر متاهل در ایران) و اگر هم بر اساس دلار حساب کنیم حدود 5.5 سال می شود.