افزایش بیصدای قیمتها اینبار از ایستگاه حملونقل عمومی کلید خورد؛ از اول اردیبهشت، کرایههای تاکسی، مترو و اتوبوس با مجوز شورای شهر تهران افزایش مییابد.
نوراحسینی: روزهای پایانی فروردین انگاربیشتر گرانیها به چشم میآید. به رقمها بیشتر دقت میکنیم و متوجه میشویم برخی اقلامی که روزمره استفاده میکنیم مانند تخم مرغ، شیر، کره و... شاید دو سه روز یک بار مثل دلار و طلا نرخشان بالا و پایین میرود ... اما به نظر میرسد، شیپور آغاز رسمی گرانیها با افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی در اردیبهشت دمیده میشود.
۲۰ هزار تومان کرایه برای یک مسافت کوتاه هم صدای مسافران تاکسی را بلند میکند هم رانندگان. این افزایش جبران هزینههای رانندگان را نمیکند از سویی برای مسافران هم دیگر نمیصرفد که از تاکسی برای ترددهای روزانه استفاده کنند.قیمت بلیت متروی تک سفره ۷ هزار تومان میشود و ورود به اتوبوس هم حدود ۳ هزار تومان تمام میشود وبه ازای هر ۵ کیلومتر هم باید ۶۰۰ تومان پرداخت کنید. قدیمترها معتقد بودند این گرانی بر افزایش قیمت سایر اقلام هم تأثیر گذاراست اما به نظر میآید این روزها بهانههای زیادی برای افزایش قیمت وجود دارد اما باز هم مسافران تا هفتهها معترض کرایههای جدید حمل و نقل عمومی هستند.
بیشتر بخوانید:
افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت/ جزئیات
اول اردیبهشت ماه مصوبه شورای شهر درخصوص نرخ جدید کرایههای حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۴ اجرایی میشود. شادی مالکی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به قیمتگذاری نرخ کرایههای جدید گفته است: افزایش نرخ کرایه تاکسی به صورت میانگین ۳۶. ۸ درنظر گرفته شده؛ که به تناسب پایین تراز میانگین افزایش نرخ سال گذشته است.
مالکی ادامه داد: باتوجه به اینکه یکی از بزرگترین دغدغه و درخواست شهروندان و تاکسیرانان ارتقای سطح خدمات به ویژه در شرایط خاص مثل ساعات اوج ترافیک بوده بنابراین شهرداری تهران با ایجاد نوآوری در لایحه نرخ کرایه سال جاری اقدام به تدوین ضابطه اجرایی این موضوع کرد که مورد پذیرش شورای شهر واقع شد. بر این اساس، شاخصهای متغیر مؤثر بر نرخ کرایه و زمان سفر احصاء و توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد؛ همچنین اعمال شاخصهای مورد اشاره از طریق سامانه هوشمند تاکسیرانی خواهد بود.
مالکی گفت: درخصوص تاکسیهای خطی فعال در سیستم تاکسی نیز برخط همانند سال گذشته مدت زمان سفر در مبلغ کرایه تأثیرگذار و نرخ شناور کرایه اعمال میشود.
البته نوآوری شهرداری برای گران کردن نرخ کرایهها در ساعت پرترافیک و روزهای برفی و بارانی مخالفان جدی دارد اما دلیل اصلی را مدیران شهری غیب شدن ناگهانی تاکسیها در این ایام عنوان میکنند و تشویق رانندگان برای خدماترسانی در این ساعت روز.
جعفرتشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هم در خصوص یارانه حملونقل عمومی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کرایهها در سیستم حملونقل عمومی شامل مترو و اتوبوسرانی یارانهای است و تنها ۱۰ درصد آن از مردم دریافت میشود، اما تاکسی یک مد حملونقل خصوصی است و نمیتوان انتظار داشت مشابه مترو با یارانه اداره شود.
او با اشاره به تفاوت تعرفهها در سیستمهای مختلف حملونقل افزود: تاکسیهای اینترنتی در برخی موارد بیش از سه برابر نرخ تاکسیهای خطی از مردم دریافت میکنند. کدام بخش خصوصی را سراغ دارید که صرفاً به اقتضای شرایط مردم، خدمات خود را ارزان کند؟ راننده تاکسی با خودرو خود درآمد کسب میکند، در حالی که هزینه نگهداری، استهلاک و اسقاط خودرو برای او بسیار بالاست. سعی کردهایم با ایجاد نظام حمایتی، کرایهها را منطقی و عادلانه افزایش دهیم. از ابتدای اردیبهشتماه، سقف افزایش نرخ کرایه تاکسیها در پایتخت ۳۶. ۸ درصد مطابق سقف ابلاغی دولت خواهد بود.
با وجود دفاع مدیران شهری از افزایش نرخ کرایههای تاکسی و اتوبوس و مترو یک راننده تاکسی گردشی به خبرآنلاین میگوید: به جز تاکسیهای خطی که نرخ مشخصی دارند، تاکسیهای گردشی کرایهها را براساس توافق میان مسافر و راننده تعیین میشود زمانی که راننده برای یک مسافت کوتاه کرایه اعلام کند که قانونی باشد اما درتوان مسافر نباشد عملاً تردد با تاکسی حذف میشود و مسافر جذب اتوبوس یا مترو میشود.
دراین سالها مسافران تاکسی زیادی یا مسافر اتوبوس و مترو شدهاند یا از خودروی شخصی و موتور سیکلت برای ترددهای روزانه خود استفاده کردهاند.یک مسافر هر روزه مترو میگوید: افزایش نرخ حمل ونقل عمومی برافزایش هزینههای هر روزه مسافران تأثیر میگذارد و گرانی بیشتر به زندگی کارگران، دانشجویان و سالمندان و... فشار میآوردو با افزایش کرایه تاکسی، برخی شهروندان به استفاده از مترو و اتوبوس روی میآورند، که منجر به ازدحام بیشتر در این وسایل میشود.
این گرانیها اتفاق تازهای نیست سال هاست که متناسب با تورم سالیانه نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی افزایش پیدا میکند در سالهای گذشته همیشه نرخهای مصوب شورا با مخالفت فرمانداری کاهش پیدا میکرد اما امسال شورا میزان افزایشها را پایینتر از رقم رسمی اعلام شده تورم مصوب کرد و فرمانداری نیز در روزهای پایانی سال گذشته نرخهای جدید را مصوب کرد.
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، کرایههای تاکسی از ابتدای اردیبهشت به طور میانگین ۳۶.۸ درصد افزایش مییابد. در کنار این افزایش، شهرداری تهران از راهاندازی سامانه هوشمند تعیین نرخ کرایه تاکسی خبر داده است. به گفته مسئولان، این سامانه میتواند با در نظر گرفتن شرایط مختلف همچون ترافیک و وضعیت جوی، کرایه تاکسی را تنظیم کند. به این ترتیب در ساعات کمترافیک، کرایهها تا ۵۰ درصد کاهش مییابد و در ساعات پرترافیک یا هنگام بروز شرایط نامساعد جوی، تا ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند. نکته مهم اینکه این نرخها به صورت خودکار توسط نرمافزار محاسبه میشود و رانندگان نقشی در تعیین آن نخواهند داشت.
در بخش حملونقل ریلی نیز نرخ بلیت مترو از اول اردیبهشت ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. البته در خط مترو پرند برای ایجاد توازن قیمتی، ۱۱ درصد از میزان افزایش کاسته شده تا قیمت بلیت این خط با سایر خطوط هماهنگ شود.
اتوبوسهای شهری نیز مشمول این تغییرات قیمتی هستند. بر همین اساس، نرخ بلیت اتوبوسهای بیآرتی با افزایش ۲۵ درصدی به ۲ هزار و ۷۵۰ تومان میرسد. همچنین بلیت اتوبوسهای عادی با افزایش ۳۶.۸ درصدی، ۳ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
۴۷۴۷